27 Şubat 2021 Cumartesi

(BCP - Şubat Ayı) Günden Kalanlar - Kazuo İshiguro

Günden Kalanlar - Kazuo ishiguro

Etkinliğimizin şubat ayı teması için izlediğim dizi yorumu için tıklayın. (Flower of Evil)

BCP (Blogları Canlandırma Projesi) kapsamında gerçekleştirdiğimiz etkinliğin ikinci ayını tamamlamak üzereyiz. (Etkinlik hakkında bilgi almak için tıklayın; BCP) Şubat ayımızın teması Uzak Doğu idi. Her ayın başında o ayın temasının duyurusunu yapıyoruz. Ay sonunda o tema için okuyup, izlediğimiz; kitap-film-dizilerin yorumlarını paylaşıyoruz. Katılmak isterseniz takipte kalın. Katılımcılarımızın yazılarını sabırsızlıkla bekliyorum. :) Benim bu etkinlik kapsamında Uzak Doğu teması için okuduğum kitap; Günden Kalanlar - Kazuo İshiguro .Yazarımız (kitapyurdundan alıntı yapıyorum);

 1954’te Japonya’nın Nagasaki şehrinde doğdu. Eğitimini, babasının Ulusal Oşinografi Entitüsü’nde çalışmaya başlaması üzerine beş yaşındayken ailesiyle birlikte geldiği İngiltere’de tamamladı. Kent Üniversitesi’nde İngilizce ve felsefe eğitimi aldı. Mezun olduktan sonra Londra’da sosyal hizmetler görevlisi olarak çalışmaya başladı. East Anglia Üniversitesi’nde Malcolm Bradbury’den yaratıcı yazarlık eğitimi aldı ve yazarlık kariyerinin ilk dönemlerindeki akıl hocası Angela Carter’la tanıştı. 1981’de üç tane kısa hikâyesi yayımlandı ve Kazuo Ishiguro o tarihten beri sadece yazarlık yapıyor.2005’te The Saddest Music in the World adlı ilk uzun metraj sinema filmi senaryosunu tamamlayan yazarın romanları otuzdan fazla dile çevrilmiştir. Kazuo Ishiguro, karısı ve kızıyla birlikte Londra’da yaşamaktadır. The Remains of the Day (Günden kalanlar) adlı romanı ile 1989 yılında Booker Ödülü'nü kazanmıştı. Yazarın, "Çocukluğumu Ararken", "Beni Asla Bırakma" gibi romanları Türkçe'ye çevrildi. Kazuo Ishiguro, 2017 Nobel Edebiyat Ödülü'nün sahibi oldu.

Kitabımıza gelecek olursak; Londra da, Darlington Malikânesi ve 1900lerin ilk yarısı. Evin  Amerikalı yeni sahibi, bir kaç ay sürecek bir seyahate çıkma kararı alınca, evin baş uşağı Stevens'a bir kaç günlüğüne de olsa tatile gitmesini önerir. Hatta arabasını da bırakacağını, benzin parasını dahi ödeyeceğini söyler. İlk başlarda bu olaya pek sıcak bakmayan Stevens, çözmek istediği mesleki bir sorunun çözümü için eski bir iş arkadaşını ziyaret etme kararı alır.

Günden Kalanlar - Kazuo İshiguro

Stevens bize, bir kaç gün sürecek olan yolculuk sırasında karşılaştığı manzaralar, malikanede yapılan etkinlikler, ziyarete gelen misafirler sayesinde bir araya gelen uşak ve baş uşakların sohbetleri, bazılarının fazla abartıldığı, bazılarının kıymetinin bilinmediği en önemlisi ise işinin erbabı olan bir kaç baş uşak ile bir araya geldiklerinde yaptıkları doyumsuz ve ufuk açıcı sohbetler ve önceki kuşak ile fikir ayrılıklarından bahsediyor. Yalnızca İngiltere deki uşakların bu denli yetenekli, vakarlı, özel olduğun da altını çiziyor. Başta bu tutumunu ırkçı bulsam da, sonradan fark ettim ki söylemek istediği ''diğer ülkelerin uşaklık ve hizmet konusuna İngilizler kadar mükemmeliyetçi bir yaklaşım sergilememeleri, İngilizlerin bu meseleyi daha ciddiye alıyor oluşu.''

Çalıştığı malikanenin önceki sahibi ve o dönemde yaşanan önemli olaylardan bahsediyor. Almanya ile savaştan yeni çıkan İngilizler; Fransa nın Almanlara karşı beslediği katıksız nefret ve yaptırımların biraz daha yumuşaması için gizli bir toplantı yapıyorlar. Stevens, çalıştığı malikanede yapılan kayıt dışı  görüşmeler sırasında olanları, yaşadıklarını, çekişmeleri, nifak tohumları saçmaya uğraşanları gördüğü kadarıyla anlatıyor.

Günden Kalanlar - Kazuo İshiguro

---

''İngiliz manzaralarının, bu sabah gördüğüm gibi en güzellerinde, başka ülkelerin manzaralarında asla bulunmayan bir nitelik vardır. Bu öyle bir şeydir ki, nesnel bir gözlemcide İngiliz manzaralarının dünyanın en tatmin edici manzaraları olduğu izlenimini bırakır; bu nitelik, belki de en iyi biçimde, “büyüklük” sözcüğüyle özetlenebilir. Doğrusu sabahleyin o yüksek düzlükte durmuş, önümde uzanan arazilere bakarken, ender duyulan ama yanlış algılanması da olanaksız olan o duyguyu, büyüklüğün huzurunda olma duygusunu tam anlamıyla tattım. Biz topraklarımıza Büyük Britanya diyoruz. Bunun biraz kibirli bir sıfat olduğuna inananlar vardır. Ama ülkemizin salt manzarası bile bu azametli sıfatın kullanılmasını haklı çıkaracaktır demeye cüret edebilirim.''

Günden Kalanlar - Kazuo İshiguro

Ben kitabı sevdim. Anlatımı çok hoştu. Sanki Stevens ile bir yerde muhabbet ediyormuş, o size yaşadıklarını, fikirlerini, itirazlarını anlatıyormuş gibi. Sakin ama akıcı bir anlatımı var kitabın. Ben her gün azar azar okuyarak bitirdim kitabı. İnsanı çok fazla yormadığı için yanında başka kitapla birlikte okuyabilirsiniz.  Sorgu ve Sır ile birlikte okudum.  Ara sıra okuyucuya da soru sormasıyla yazar bizi muhabbete davet ediyor;

"Bu olay Alice White’ı anımsattı bana. Siz de anımsıyor musunuz onu? Aslında unutmuş olabileceğinize inanmam. Yalnızca onun uydurabileceği o sesli harfler ve bir eşi daha bulunamayacak derecede bozuk cümleler hâlâ kulaklarımda! Şimdi nerelerde o, haberiniz var mı?”

Günden Kalanlar - Kazuo İshiguro

Bloğumda yer alan Uzak Doğuya dair dizi, film, anime ve mangalar;

Linkleri eklerken eski  yazılara şöyle bir göz attım. Yowamushi Pedal animesi için ost seslendiren Magic of Life (eski adıyla Dirty Old Men) grubunun ayrı bir yeri vardır bende. Çünkü Elif adında bir şarkıları var.(benim adım olmasından dolayı) Şarkıyı keşfettiğimden beri, bu şarkının hikayesini merak ediyorum. Fırsatım olsa grupla bu konu hakkında röportaj yapmak isterdim. Japon bir grup nasıl oldu da Elif adında bir şarkı söylüyor? Merak uyandırıcı. Onu da buraya bırakıyorum. :)


(Kendi hayatımın yan rolüydüm, Elif geldi ve bir büyü yaptı, bu andan itibaren baş rolsün dedi, yarı başrol Elif olmasına rağmen.)

Blogları Canlandırma Projesi grup üyelerimiz;

Mart ayının teması bir kaç gün içinde açıklanacak. Takipte kalın. ^^


51 yorum:

  1. Bu yazarın kalemini çok merak ediyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Diğer kitaplarını bilemem ama bu kitap akıcı ve sohbet havasındaydı. Ben sevdim. Yazarın diğer kitaplarına da göz atacağım. :)

      Sil
  2. Yanıtlar
    1. Perşembe, Cuma yayınlanacak yeni tema ☺️

      Sil
  3. İlk kez duyduğum bir yazar merak ettim😊

    YanıtlaSil
  4. günden kalanlar, filmi de kitabı da çok iyiydi yaa, bi de never let me go var, filmi de kitabı da çok iyi, işiguro, mişima, murakami, doğunun yıldızlarııı :) senin şu anime manga listen de pek güzel pek lazım olur tenk yuuu çok detaylı yazıların teniiin :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bak filmini bilmiyordum. :) Beni Asla Bırakma kitabını da listeme ekledim zaten. Çok teşekkür ederim. ^^

      Sil
    2. günden kalanlar, remains of the day, anthony hopkins, mükemmel film, mükemmel oyunculuk :)

      Sil
    3. Hemen göz atıyorum. :)

      Sil
  5. Günden Kalanları merak ettim, bu yazarın külliyatı ara ara okunup bitirilmeli :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Devam etmeyi düşünüyorum yazara. Deeptonun söylediğine göre bu kitabın filmi de varmış. :)

      Sil
  6. Şahane bir yazı olmuş. Kitap ben de var. Iyi bir okuma beni bekliyor galiba :))

    YanıtlaSil
  7. Ben de yazdım :))

    YanıtlaSil
  8. Okumak istediğim bir yazar. Yorumu çok hoşuma gitti. Benim ilgimi Beni Asla Bırakma çekiyordu ama bu kitabın da konusu epey güzelmiş :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O kitap da listemde. Belki bu ay okuyabilirim. Keyifli okumalar şimdiden .

      Sil
  9. Ne kadar çok anime sever var, zaman zaman izlesem de hiç müptelası olamadım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir 'otaku' değilim ama severim animeyi. :)

      Sil
  10. daha önce okumuştum fakat çok az şey hatırlıyorum, bir parça hüzünlendim

    YanıtlaSil
  11. Bu yazar bayağı popüler ama henüz yolumuz kesişmedi. Beni Asla Bırakma kitabının film uyarlamasını izlemiştim. Konusu güzeldi ama filmi pek sevmedim. Kitabı daha güzeldir büyük ihtimalle. Yazarla tanışma kitabım olabilir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de yeni tanıştım yazarla. Bu kitabın da filmi varmış. :)

      Sil
  12. Bloğa yazdığım ilk kitap yorumlarından biriydi bu kitap onun için yeri bende ayrı bu kitabın :) Çokça benzer düşünmüş olduğumuz yerler var bazı farklı noktalar da. Alıntılar benim de kitabı okurken ilgimi çeken yerlerden ayrıca :)
    Bu arada o ''Elif'' mevzusu ne kadar ilginçmiş öyle. Gerçekten nereden de yazmışlar böyle bir şarkı sözünü? :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne hoş bir hatırlatma. acaba ben bloğa ilk hangi kitabı yazmıştım? :) Bir bakmam lazım.
      Ah! Gruba bu konuda sorulacak çok fazla soru var. :)

      Sil
  13. Muhabbet ediyormuş gibi anlatımı var deyince kalbimi çaldı zaten konusu çok güzelmiş. Yorumuna, emeğine sağlık! ^^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim. Çok fazla aksiyon bekleme ama akıcı ve hoş bir anlatımı var. :)

      Sil
  14. Yazarı da, kitabın ismini de ilk defa duydum desem. Sen sevmişsin ama ne yalan hiç dikkatimi çekmedi. :D Ama biraz araştırıp bakayım belki ilgimi çeken bir kitabı olur. :) Emeğine sağlık^^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de yeni tanıdım. Aksiyon ve maceraya olan düşkünlüğüme rağmen severek okudum. Tabi zevk meselesi. Dahası zaman meselesi. Üç sene önce olsa ilgimi çekmezdi. :)

      Sil
    2. Doğrudur, belki benimde seneler sonra ilgimi çekebilir. :)

      Sil
  15. sanırsam özetini okusam pek ilgimi çekmeyecek ama bize açtığın, alıntıladığın kadarıyla şahane bir şeye benziyor. Benim bunu okumam lazım! Emeğine sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aksiyon dolu olduğunu söyleyemem ama sohbet eder gibi bir tadı var. :) Umarım beğenirsin.

      Sil
  16. Japon edebiyatından okumak istediğim o kadar eser var ki sıra gelmiyor bir türlü ama alacağım listeye, emeğine sağlık.
    Ayrıca şarkıyı şu anda dinliyorum da.. Bayıldım! :) Direk Elif olarak okumaları çok hoşuma gitti bir de.. Japoncaya göre Erifu olarak çeviriliyor. Hem Elif olarak hemde Erifu olarak söylemişler, yanlış duymadıysam eğer. Çok merak ettim hikayesini cidden. Gruba ulaşabileceğimiz bir yol var mı acaba, öğrenebilseydik detayları :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cümle içinde kullanırken Erifu şeklinde söylüyorlar ama nakarat bölümlerinde tekrar ederken Elif şeklinde söylemişler. Dillerinden dolayı bir Japon için bu büyük bir başarı. :) Araştırmak lazım. Aslında belki sosyal medya aracılığı ile ulaşabilir miyiz acaba?

      Sil
  17. Yazarı biliyor ama kitabı bilmiyordum, ilgimi çektiğini söyleyebilirim :) Teşekkürler ^^

    YanıtlaSil
  18. Yazarı duymuştum ama kitapları hakkında pek bilgim yoktu. Hem seçtiğin alıntılar hem de yorumun sayesinde merak etmeye başladım. Listeme bir kitap daha eklendi. Teşekkürler :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım beğenirsin. Sohbet eder gibi bir anlatımı olduğundan benim hoşuma gitti. :)

      Sil
  19. şu grubun elif demesi sahiden ilginç ya bak akela japonca bilgisiyle bi iletişim kurmayı denese mi acaba diye düşündüm şuan kiki :D kitabı da filmi de duymamıştım konusu ilginçmiş bu arada yazar hakkında detay vermen de güzel olmuş eline sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sosyal medya üzerinden belki iletişim kurabiliriz. Ama asıl mesele sorulacak sorular. 😂

      Sil
    2. önce şarkıyı sevdiğimizden bahsedilip sonra elif'in anlamı açıklanabilir ve şarkılarında kullanılmasından dolayı tatlı bir şaşkınlık yaşadığımızı belirtebiliriz mesela sonra da gerisi gelir sorularıın :D

      Sil
    3. Biz seninle bir kaç soru hazırlayalım bence 😂

      Sil
    4. Ki, ben bir şeyler yazıp ingilizceye çevirdim kendimce. 😂

      Sil
    5. olabilir tabi neden olmasın :D

      Sil
  20. Yazarın 'Beni Asla Bırakma' kitabını merak ediyordum, bir yazarla tanışırken de hep iki farklı kitabını okurum ki birini beğenmediysem diğeri bir şans daha olsun benim için. Şimdi hangi ikiliyi okuyacağımı biliyorum hihi...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beni Asla Bırakma kitabını ben de merak ediyorum. Umarım beğenirsin. :)

      Sil

Tasarlamak gerçek bir şeydir; açığa vurulmuş düşler denenmiş demektir.
(İnci - John Steinbeck)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...