18 Haziran 2021 Cuma

Aşk ve Gurur - Jane Austen (Tanıtım ve Yorum)

Aşk ve Gurur 

O dönemlerde evlenecek kızlarınız varsa ve yakınlarınıza zengin bir bekar taşınırsa çevredeki anneler tarafından damat adayı olarak sahiplenilmesi gayet normaldi. İkisi evlilik yaşında, beş kızı olan Bayan Bennet da diğerlerinden farklı değil. Yakınlarındaki bir eve taşınacak potansiyel damat adayını duyunca çok seviniyor. Sonunda bir partide Bay Bingley ve onun yakışıklı olduğu kadar aksi ve kibirli arkadaşı Bay Darcy ile tanışma ve kızlarını tanıştırma şansı yakalıyor. Bay Bingley in, en büyük kızları Jane den hoşlanmış olması onun için büyük bir sevinç kaynağı.

Bay Bingley ve Jane birbirlerini tanımaya çalıştığı dönemde, suratsız ve aksi olan Bay Darcy, Bennet ailesinin ikinci kızı Elizabeth ten hoşlanmaya başlıyor. Ama aralarındaki statü farkı sebebiyle ona umut verecek hareketlerden kaçınıyor. Bennet kızlarından biri ile evlenme niyetiyle evlerine gelen sürpriz kuzen, ailede sorunlara yol açıyor. Bu sırada Darcy ile hoş olmayan bir geçmişe sahip bir asker geliyor kasabaya. Nazik ve dost canlısı olan bu asker ile sohbet etmek Elizabeth için bir hayli keyifli hale gelirken, ondan Bay Darcy hakkında duydukları şeyler hiçte hoş değil.

Bay Bingley in acele bir şekilde şehre gitmesi ve etrafta dolanan geri dönmeme kararı dedikoduları Jane i çok yaralıyor. Dayısı ve yengesiyle birlikte şehre gidip bir süre orada zaman geçirerek yaralarını iyileştirmeye çalışıyor. Elizabeth ise çıktığı gezide bilin bakalım kiminle karşılaşıyor? Bay Darcy.

 Kendisiyle sık sık karşılaşan Elizabeth, Bay Darcy nin ailesine verdiği zararı öğrenince küplere biniyor. Tüm gerçekleri öğrendiği bir mektup Elizabeth i pişmanlık denizinde boğuyor. Ailevi bir skandal baş gösterince Bennet ailesini bir telaş sarıyor. Uzanan gizli yardım elleri ise güzel günlerin habercisi gibi.

Yazarın dilinin akıcı ve mizahi olduğunu kabul ediyorum. Kitap ve film hakkında okuduğum yorumlar nedeniyle konunun kızlarını evlendirme derdinde olan bir aileyi anlattığını biliyordum. Bu nedenle girişte karakterleri tanımak için biraz heyecanlıydım. İsterdim ki ailenin beş kızına da kısa kısa değinilsin. Ama hızlı bir girişle, kitap Jane ve Lizzy üzerinden devam etti. Diğer kızları ilerleyen bölümlerde yavaş yavaş tanıyoruz. İlk 25 sayfada çok fazla isim ile karşılaşınca biraz kafam karıştı. toparlamam biraz uzun sürdü.


Kızların babaları zeki ve esprili biri. Sonradan fazlasıyla umursamaz tavırlarıyla beni kızdırmayı başardı tabi.

İlk gün 30 sayfa okuyup kişilerin kalabalığından ve araya başka kitap girmesinden dolayı bir hafta ara verdim. Ardından elime aldığımda bir günde 220 sayfa okudum. Elimden bırakamadım. Dönem dizisi izler gibiydim. Uzun süredir internette sorun var. Ara sıra kuzenimin internetine bağlanmak dışında pek internete bağlanmadım. Annemin de canının sıkıldığı bir akşam o elinde yelek örerken ben de ona kitabı okudum. Yanımda olmadığı zamanlar okuduğum kısımları sonradan anlattım. Eskiden radyodan dinlediği 'arkası yarın' programlarına benzetti. :) Uzun zamandır elimden bırakmadığım bir kitap olmamıştı. Bu nedenle kitaba yıldızlı beş verdim. Ardından bugün filmini de izledim. Güzeldi ama kitabı okumamış olsam pek çok noktayı kaçırırdım kesinlikle. Siz okudunuz mu ya da izlediniz mi?




18 yorum:

  1. aşk ve gurur, ne güzel anlatmışsın, bırakılmaz tabii elden yaaa, üç dört defa okudum, en sevdiğim romanlarda ilk beşte, yazar da en sevdiklerimde ilk beş te, jane eyre de böyle müthiş :) aşk ve gurur un dizileri de güzel, filmleri de, hele bbc yapımı dizisi enfes :) oleeey yaşasın aşk ve gurur (bazen gurur ve önyargı diye de ceviriyolar) :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Filmini izledim ama dizisini bilmiyordum. Mutlaka bakarım. Oyuncuları seversem izlerim en kısa zamanda. Benim de tekrar tekrar okuyacağım bir kitap oldu. :)

      Sil
    2. bbc 1995, çok güzeel, seversin oyuncuları da :)

      Sil
    3. bbc, 1995, seversin oyuncuları da yaa, çokzeel :)

      Sil
    4. Tmm, bakacağım en kısa zamanda. :)

      Sil
  2. Okumadım ve izlemedim ama ilginç olan, dünyanın her yerinde, her dönem bu yaklaşımın olması, halen de devam etmesi :-)) (damat adayı kriterleri)
    Arkası yarınlar güzel olurdu ayrıca, o dönemi yakalayanlardanım :-) Mutlu haftasonları 🙋‍♂️ ☺️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet her kültürün beklentileri farklı oluyor. :) Teşekkürler, size de keyifli hafta sonları dilerim. :)

      Sil
  3. Benim okumayı çok istediğim bir kitaptı. Fakat bir arkadaşımla kitap hakkında konuştuğumuzda okurken çok zorlandığını söylemişti. O yüzden kitaptan biraz uzaklaşmıştım. Şu an tekrardan heyecanlandım bu kitap hakkında. Umarım en kısa zamanda okuyabilirim. Çok güzel bir yorum olmuş, kalemine sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Neden zorlandığını anlayabiliyorum. İlk elli sayfada çok fazla karakterle tanışıyoruz. O nedenle kim kimdi hatırlamak biraz zorluyor. Onun dışınca çok akıcı bir kitap. :) Umarım severek okursun. :)

      Sil
  4. Mükemmel kitaplardan biri, çok güzel anlatmışsınız:))) Tekrar tekrar okunacak kitaplardan biri kesinlikle:)))

    YanıtlaSil
  5. bu yazınııı son yazıma koyduuum dün akşaam :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim. :)
      Bu arada diziye başladım. Kitapla uyumlu ve detayları güzel işlemişler. Sevdim diziyi. :)

      Sil
    2. oloeey. bir diziyi severek izlemek büyük mutluluk. bu tür ingiliz dizileri hepsi nefis oluyoo :) bu dizideki darcy de en iyi darcy kabul ediliyomuş zateen :)

      Sil
    3. Darcy i de beğendim Lizzy i de. Kızların annesi de karakterin hakkını veriyor. :)

      Sil
  6. En sevdiğim klasiklerden. BBC uyarlaması mini dizisi var. Onu da izleyebilirsin. O daha detaylı anlatmış olayları.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İzledim. Gayet güzeldi. Kitap ile uyumlu olmuş. :)

      Sil
  7. Diğer kızları ben de merak ettim. Büyüyünce nasıl bir karaktere sahip oldular? Kitabın filmini ve dizisini izledim. İkisi de güzeldi. Jane Austen in filmini izlemedim. Bakarım bir ara. :)

    YanıtlaSil

Tasarlamak gerçek bir şeydir; açığa vurulmuş düşler denenmiş demektir.
(İnci - John Steinbeck)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...