13 Şubat 2021 Cumartesi

Ağaç Ev Sohbetleri 77


Aslında bu hafta yazmayı düşünmüyordum ama Vintage İnci nin bu konuda yazdıklarına yorum yaparken aklıma gelen anılarla bir şeyler yazmak istedim son anda. Bu haftanın konusu Makbule Abalı dan geldi. Konumuz;

" kitap okuma alışkanlığının kazandırılması ve sizin kitap okuma maceranız"


 Küçüklüğümde hatırladığım ilk kitaplar Ayşegül Tatilde gibi çocuk kitapları.  Satın aldığımızı hatırlamıyorum. Muhtemelen  daha büyük yaştaki komşu, akraba çocuklarından gelmişti. Seviyordum onları. Annem de gece yatarken devlerle ilgili bildiği masalları anlatırdı bize.

Çocuk Kalbi - Gökkuşağı Sitesi Çocukları

İlkokul boyunca okuduğum kitapları hatırlamıyorum pek. Sınıfımızda kendi imkanlarımızla oluşturduğumuz kitaplığımız vardı. Sadece görev bilinciyle okumuştum. Dördüncü sınıfta sınıf öğretmenim doğum günüme gelmişti ve bana Gökkuşağı Sitesi Çocukları kitabını hediye etmişti. Hala duruyor.  

Bir de Çocuk Kalbi kitabını aldırmışlardı tüm sınıfa. Kitabı aldım, okudum muhtemelen ama hiçbir şey hatırlamıyorum. Hala bende sanırım, tekrar okumalıyım. 

Altı ya da yedinci sınıfta ingilizce öğretmenimiz Harry Potter ve Felsefe Taşı filmini alt yazı olarak izletmişti. Çok beğenmiştim. Sonrasında elinde devam kitabı olduğunu söylemişti. Ondan ödünç alıp Sırlar Odasını okumuştum. 

Şimdi düşünüyorum da, keşke öğretmenler bir kitabın ilk beşte birlik kısmını öğrencilere derste hikaye şeklinde anlatıp merak uyandıracak bir yerde kesselerdi. Böylece merak duygumuzu bileyip kitabı okumaya sevk edebilirlerdi. 

Sonraki senelerde kitap okumaya devam ettim ama bir sürekliliği yoktu. O zamanlar android telefonum yoktu. 10-11 sene önce -nerden duyduğumu hatırlamıyorum-  Java kitaplar bulmak için netin altını üstüne getirdim. 😂 Nokia 5310 xpressmusic telefonumda okuyabileceğim kitaplar bulmuştum. Çoğunlukla Agatha Christie, Dan Brown gibi polisiye kitapları okumaya başladım. Ve sonunda Harry Potter serisini buldum. O minicik ekranda Harry Potter serisini en az 6 kere okumuşumdur. Hala çok severim. Sonrasında ara sıra okuyamama çukuruna saplansam da okumayı bırakmadım. Artık bir odadan diğerine geçerken bir ton eşya taşımam gerekiyor; kitap, defter, kalem, kulaklık, telefon. Resmen göç ediyorum başka diyarlara. :D


Harry Potter
Kitapları sevdirmek için öncelikle çocuklara hikaye okumayı ve dinlemeyi sevdirmek gerekli. Masallarla başlayıp, dinlediği gibi anlatmasına da fırsat verilmeli. Benim denediğim yöntemler şu şekilde; (siz de bu konuda deneyimlerini yazarsanız sevinirim. Belki daha faydalı yöntemler öğrenmiş olurum.)

 Yeğenim şuan birinci sınıfta ve biz onunla iki buçuk yaşından beri hikaye anlatıyoruz birbirimize. Tabi ilk başlarda  o sadece benim anlattığım hikayeyi yarım yamalak  bana tekrarlıyordu. O yaşlarda çocukların hayal ile gerçeği ayırt edememisi, başkalarının anılarını, hikayelerini sahiplenmeleri normal. Şimdilerde üretmek konusunda çok daha iyi. Ve gayet güzel okuyor ona aldığım kitapları. İlgisini çekecek kitapları bulmak gerek. Onun bir küçüğü 3,5-4 yaşında ve tam bir iş makinası hastası. Kepçelere bayılıyor. İş makinası gibi dolanıyor ortada. Deniz hayvanlarına ilgisi var. Orkaları çok seviyor. Onunla daha çok deniz hayvanları videoları izleyip, yeni hayvanlar öğreniyoruz. 'Nesi var?' oyunu ile hayvanların özelliklerinden bahsedip diğerinin o hayvanı tahmin etmesiyle bu olayı pekiştiriyoruz. Ona da arabalı, kepçeli, balinalı kitaplar bakıyorum.  

Sevgili Fulden, bıraktığı yorumla çok önemli bir noktaya parmak bastı. O nedenle bu eklemeyi yapıyorum. Çocukların rol modeli olabilmek için öncelikle hiç bir kısıtlama ve eğitici zorunluluk olmadan çocuklarla eğlenmek gerek. O zaman onların dilinden anladığını düşünüyorlar ve kendilerini sana yakın hissediyorlar.

35 yorum:

  1. Bu gerçekten zor bir iş sanırım, çocuklara kitap okuma alışkanlığı kazandırmak. Siz bu yönde çaba sarf etseniz de, çevrenizde ki çocukların tablet, telefon bağımlılıklarına bağlı sizin çocuğunuzu bundan uzak tutmaya çalışmak çok zor. Belki de teknolojiyi buna adapte edecek bir yöntem bulmak lazım. Sizin yaptığınız video izletme tarzında bir şeyler bulmak lazım-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlgi alanını keşfetmek lazım. Belki rengarenk resimli e kitaplar güzel bir başlangıç olabilir.

      Sil
  2. Çocuk Kalbi'ni kaç kere okuduğumu hatırlamıyorum. Çok çok severim ❤ İki kız kardeşim var. Sırayla onlara Çocuk Kalbi'ni hediye almıştım. Benim kadar seveceklerinden emindim. Ama hiç okumadılar. Bir de utanmadan kitapları arkadaşlarına hediye ettiler 😄 Yazını okuyunca ben de bunu hatırladım :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mutlaka tekrar okumalıyım o vakit. 😂 Hiçbir şey hatırlamıyorum.

      Sil
  3. Yeğenimle bizde her gece yatmadan kitap okuruz şuan oda birinci sınıfa başladı okumaya kendi başladı geceleri o yüzden bence şimdiden kazandı diye düşünüyorum. Gece okumadan yatmıyor :) Benden çok kitap okumuştur bence :)

    YanıtlaSil
  4. Yeğeninizle güzel bir işe imza atmışsınız. Çocuklar bizim yarınlarımız, onların eğitimleri ve iyi insanlar olmaları için gereken her şey yapılmalı, bu gaye ile bir şeyler ortaya koyduğunuzu gözlemliyor, devamlılığını diliyorum.

    YanıtlaSil
  5. Vuv, o telefonların hayaranı idim. Ama o zamanlar, telefondan kitap okuyabilme ihtimali dahi aklıma gelmezdi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok severdim telefonunu. Sanırım telefon için tema ararken bulmuştum Java kitapları. 😄

      Sil
  6. Benim de şimdi birkaç aylık yeğenim var ve bu konuları çok önemsiyorum kitap okuma alışkanlığı çok küçük yaşta kazanılan bir şey bence sonrasında hevesi yoksa zorla okutulamıyor bir şey. küçük erkek kardeşime asla kitap okutmayı başaramıyorum ama kız kardeşimle ben çok severiz okumayı. bence de küçükken masal anlatımı ve ufak oyunlar bu konuda çok faydalı :) ayşecik kitaplarım vardı benim de bir de macera kitapları robinson crusoe tarzında hatırladım şimdi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ayşegül kitapları güzeldi. Oyunlar ve masallar hem eğlenceli hem eğitici oluyor.

      Sil
  7. Harika bir konu yazıya bayıldım😊

    YanıtlaSil
  8. Şimdi düşününce hatırlayamıyorum kitap okumaya başladığım zamanları ama kitap okumanın verdiği huzuru ve mutluluğu fark ettiğimde düzenli bir okuyucu olmanın kararını vermiştim. Çocuklar içinse küçük yaştan yavaş yavaş öğretilmesi, kitaplar ile tanıştırılmaları gerektiğini düşünüyorum. Teknolojinin çocuklar üzerindeki etkisi beni çok korkutuyor. Yeğeninizle yaptığınız aktivite çok hoş gerçekten. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle küçük yaşta kitapla tanışmalı çocuklar. İleriki yaşlarda bol renkli ve bilgilendirici dergiler ile pekiştirilebilir.☺️

      Sil
  9. Ben o telefonlarda öyle bir özellik olduğunu biye yeni öğreniyorum 🤔 Öyle bir yetenekleri olduğu için hâlâ şaşkınım... Neyse, ben şimdiki telefonlardan bile çok sık e-kitap okumuyorum bir şey kaybetmemişim 😂😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de rastlantı eseri bulmuştum. Ben severim e kitap okumayı. Gece yatarken okumak çok daha kolay oluyor benim için. 😂

      Sil
  10. ah çok tatlııı, öncelikle yeğenlerle olanlar, hikayeler, orcalar, bayılırım balinalara, nat geo wild hastasıyım yaa şu anda da izliyorum, timsahlar filan çok severim. iş makinası hehe dmax kanalı çok iyiiii :) odadan odaya taşınman da çok hoş. bir de çocukluktaki okumalarııın :) çok şeker yazı buuuu, çocukluk hep annatsanaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim. 🤭 Daha çok Instagram'da keşfettiğim bir kaç su altı hayvanlarından bahseden hesaptan yararlanıyoruz. Ama mutlaka buna da bakacağım.😍

      Sil
  11. Ben de 4. sınıfta Çocuk Kalbi'nin eksiksiz metin versiyonuna başlamıştım, öğretmenim ısrarla onun benim için ağır olacağını söylemişti ama ben inat etmiştim okuyacağım diye, sonra 200 küsürüncü sayfalarında okuma tıkanıklığına girip devam edememiştim :D Öğretmenleri dinlemek lazımmış! Şimdi kardeşlerime okuma alışkanlığı kazandırmaya çalışıyorum ama her gün biraz okusalar da bizim zamanımızdakiler gibi değiller asla, akılları hep teknolojide, sanki zaman geçtikçe çocuklara okuma alışkanlığı kazandırmak daha zor bir hale geliyor... :/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu da ayrı bir macera olmuş. Oynadıkları oyunlarda kısa sürede finale ulaşıp o tatmin duygusunu yaşayınca, kitap gibi uzun soluklu bir yola girmek istemiyorlar muhtemelen. :(

      Sil
  12. Yaaaa yakalayamıyorum bu etkinliklerinizi beni dürtün pleaseeeeee instagramdan :))))) bir de şu görselleri bana da bir öğretiver hayrına hahahahaha söz farklı yapacağım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Photoshop kullanıyorsan çok kolay hemen anlatayım. :) Üstteki resim için;
      -Dilediğin ölçüde bir dosya aç.
      -Gradient Tool ile istediğin renkleri kullan. (Başlık renminde arkaplan yukarıdan aşağıya mavi-yeşil-sarı kullanmışım)
      -Üstündeki ev resmini png olarak nette buldum ve üzerine ekledim.
      -Bu resmi yuvarlak şekilde kesip, gölge ve bevel and emboss ekleyince kabartma gibi (eskiden rozetler vardı onlar gibi) üç boyutlu görünüyor. Yazıları da dilediğin gibi ekleyebilirsin. :)

      Sil
  13. Öğretmeninizin aldığı kitabı hâlâ saklamanız harika :) Dan Brown çook severiim :) Yeğeninize yardımcı olmuş oluyorsunuz ne güzel bende kuzenlerime yardımcı olmaya çalışıyorum bazılarında başarılı olamıyorum ama istek ve heves çok önemli.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Belki de o yüzden o öğretmenimin adını hiç unutmuyorum. :)

      Sil
  14. Çocuklar eğer bir kişiyi rol model olarak görürse o ne yaparsa onu yapıyor bunu fark ettim ben :) bu yüzden ilk başta çocuğun sevgisini kazanmak lazım gerisi çorap söküğü gibi gelecek :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısın,çok önemli bir nokta. Öncelikle hiç bir kısıtlama ve eğitici zorunluluk olmadan çocuklarla eğlenmek gerek. O zaman onların dilinden anladığını düşünüyorlar ve kendilerini sana yakın hissediyorlar. :)

      Sil
  15. Kitap okuma alışkanlığını çok geç yaşlarda edindim. Anladım bir takım zorundalıklar ya da istediğim türde kitaplar okumamak beni kitaplardan soğutmuş. Ben alışkanlığımı tek başıma kendim kazandım diyebiliriz 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne kadar güzel. Gerçekten zorunda bırakılmak işin tadını kaçırıyor. :)

      Sil
  16. Ayşegül kitapları ya çok severim köpeği de vardı Fındık ben de hala var eskilerden kalma ve yanlış hatırlamıyorsam gazete veriyordu ingilizce heidi filan da vermişti:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitapların kapaklarını hatırlıyorum biraz. İçeriğine dair hiçbir şey kalmamış aklımda. :)

      Sil
  17. Ben de kitap okumaya özendirecek hiçbir şey hatırlamıyorum öğretmenlere dair. Bazen yıl sonu dönem ödevi adı altında bir kitap okunup anlatılması istenirdi. Yılda bir kitap... Yine iyi toparlamışız. Haklısın her evde ailenin imkan ve fırsatı olmuyor. Burada öğretmenlerimize büyük görev düşüyor. :)

    YanıtlaSil

Tasarlamak gerçek bir şeydir; açığa vurulmuş düşler denenmiş demektir.
(İnci - John Steinbeck)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...