29 Ocak 2021 Cuma

(BCP- Ocak Ayı) Umut Bıçağı - Patrick Ness (Tanıtım ve Yorum)

BCP (Blogları Canlandırma Projesi) kapsamında her ay bir tema belirliyoruz ve o temaya uygun film-dizi-kitap üçlüsünden en az birini izliyor-okuyoruz. Ay sonunda yorumlarımızı yayınlayıp, birbirimizin bloglarını ziyaret ederek trafiği ve aktifliği arttırmayı planlıyoruz. Detaylı bilgi için tıklayın.

Ocak ayı temamız; Umut-Başarı. (Adında yada içeriğinde temaya uygun şeyler barındırmalı) Seriyi yakın zamanda tamamlamışken ve kısa süre önce film fragmanına rastlamışken Kaos Yürüyüşü serisine başlayayım dedim. Bu tema için okuduğum kitap, serinin ilk kitabı Umut Bıçağı.

Yeni Dünya'da 146 erkeğin yaşadığı ve yayılan virüs nedeniyle tüm kadınların öldüğü bu kasabada Todd, bir ay sonra on üç yaşına girecek ve o da artık bir erkek (147.) olacak. Kasabadaki en küçük erkek o. 

Bu kasaba sıradan bir kasaba değil. Burada yaşayan insanlar gürültü dedikleri ufak bir sorun yaşıyorlar. Şey ufak mı demiştim? Bu, kafanızdan geçen düşüncelerin sesli ve görüntülü bir şekilde dışa vurması talihsizliğini ne kadar ufak bir sorun olarak gördüğünüze bağlı.  Evet. Bu kasabada herkes birbirinin aklından geçenleri duyuyor. Ufak tefek numaralar ile bir şeyleri saklamak mümkünse de, bunu her an yapmak imkansız.Bir de konuşan hayvanlar... Todd un konuşan köpeğinden bahsetmiş miydim? Manchee. Elbette derin sohbetler edebileceğiniz kadar değil. Sonuçta o bir köpek. Basit ihtiyaçlarını dile getirecek kadar konuşuyor. Bir de arada etrafta duyduğu kelimeleri tekrarlaması var. 

Todd, annesinin (ve virüs sebebiyle bütün kadınların) ölümünden sonra Ben ve Cillian tarafından büyütülüyor. On üç yaşına girip bir erkek sayılmasına bir ay kala, elma toplamak için gittiği bataklıkta bir sessizlik alanı buluyor. Bu tuhaf olayı kendine saklayıp kasabadan geçtikten sonra evdekilere bundan bahsedince, evdekilerin bu denli telaş yapmalarını beklemiyor tabi. Apar topar kasabadan kaçırılan Todd, bu olanlara dair hiçbir şey bilmeden tek başına yola devam etmek zorunda. Bataklıkta rastladığı sessizliği tekrar bulunca bunun bir kız olduğunu görüyor. Ama bu doğru olamaz değil mi? Tüm kadınlar yayılan virüs nedeniyle ölmemişler miydi?

Ufak çatışmaların yaşandığı bir tanışmanın ardından, peşlerine düşen kasaba ahalisinin gazabından olabildiğince kaçmak için tabana kuvvet koşuyorlar. Nereye mi? Ben ve Cillian in Todd için hazırladığı çantaya ekledikleri bir günlükte bulan haritadaki yere doğru. Bu günlük çok önemli ve bütün soruların cevaplarını içeriyor. Sorun şu ki, kasabada kitaplar yasak olduğu için Ben gizlice Todd a okuma öğretmeye çalıştığı için tutuklanmasının ardından derslere ara vermek zorunda kalmışlardı. Dolayısıyla Todd pekte okuyamıyor.

Todd, bildiğini zannettiği şeylerin altında gizlenen karanlık yüzlerle tanışmaya başlıyor. Üstelik daha yolculuğun başındalar. Kendilerini güvende hissetmeye başladıkları ilk yerde çıkan çatışma sonrası bizimkiler tekrardan yollara revan oluyor. Ulaşılacak yerin adı Heaven. Çokta uzak sayılmaz. Yürüyerek bir kaç haftacık. Peşleri düşüp dörtnala onları arayan minik orduyu da hesaba katarsanız, bu yolculuğun ne kadar eğlenceli(!) olduğunu tahmin edebilirsiniz.


Patrick Ness ten okuduğum ilk kitap Umut Bıçağı. Ama daha önce yazarın kitabından uyarlanan Canavarın Çağrısı filmini izlemiştim. Tuhaf ve ilginç bulduğumu ve filmi beğendiğimi hatırlıyorum.

Kitap yayıncının notu ile başlıyor;

''Bu roman yazım diline sadık kalarak çevrilmiştir, bu nedenle bazı karakterlere ait yazım ve imla hataları kasıtlı olarak düzeltilmemiştir.''

Kitabı bize Todd anlatıyor ve Todd çok eğlenceli bir karakter. Aklından geçenleri saklayamadığı için kendini sorgularken, bir şeylere isyan ederken çevresindekilerin ona cevap yetiştirmesi çok eğlenceliydi. Sürekli gürültü sahibi erkeklerle birlikte yaşadığı için yolculuk sırasında tanıştığı, karşılaştığı veya birlikte yolculuk ettiği kişilerin aklından geçenleri duyamıyor oluşu onu bir hayli korkutuyor. Ve yazar bu konuya güzel değinmişti.

Bazı karakterlerin konuşmaları, ülkemizdeki farklı bölgelerin lehçeleri ile çevrilmişti ve ben buna bayıldım.  Ve sevimli köpeğimiz Manchee i çok sevdim.

Aslında ''düzenin içinde doğan, bir sebeple hedef tahtasına oturtulan ve bildiği her şeyin yalan olduğunu öğrenen karakter'' doğrultusunda bakacak olursak, kurgu tam olarak klasik distopya örneği. Tabi fantastik de var işin içinde. Ama anlatımı ve akıcılığı ile insanı alıp götürüyor.  Final çok heyecanlı bitti. En kısa sürede ikinci kitaba başlamayı düşünüyorum. Tavsiye ederim.

Son bir kaç alıntı ile bitiriyorum. :)



Ve  BCP Blogları Canlandırma Projesi grup üyelerimiz;









9- Okurix




13- Nabrut

14- Oradan Buradan Her Telden



17- Deeptone 







24- Hayalci






43 yorum:

  1. Hem çok ödüllü hem de yeni bir kitap, öyle zannediyorum ki yakın zamanda bir filme, belki bir diziye uyarlanacaktır. Öyle bir potansiyeli var gibi:-) Elinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet fragmanına rastlamıştım. Umarım kitaba uyumlu bir görsel şölen olur. ☺️

      Sil
  2. Kadınların yaşamadığı bir ütopyada yaşamak istemezdim... Sonuçta dünyayı güzelleştiren onlar. :) Canavarın Çağrısı filmini bende izlemiştim, o hoşuma gitmişti mesela ama bunu pek beğenir miyim bilmem. Mesela See diye bir dizi vardı, herkes kör ama düzenekler yapmışlar o yüzden hızlı hareket edebiliyorlar falan. Yani distopyaları çok severim ama böyle sağlam zemine oturtulmamış hikayeler bana gelmiyor pek :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitap sadece distopya değil. Fantastik de var işin içinde. Kitapta kadınların yok oluşunun sebebi anlatılıyor. Zaten bunlar baş karakterin bildiği şeyler. :) Sonradan ortaya çıkan gerçeklerden bahsetmedim spoiler olmasın diye. Tabi ki zevk meselesi. :) Canavarın Çağrısı filmini bir ara tekrar izlemeliyim sanırım. Film hakkında düşündükçe bazı şeyleri gözden kaçırmışım gibi hissediyorum. ;)

      Sil
  3. Konusu ilginç geldi bana ama bir o kadar da merak ettim 😊

    YanıtlaSil
  4. çok ilginç bir konusu var dikkatimi çekti, merak uyandırdın bende :)

    YanıtlaSil
  5. kitabı hiç duymamıştım oldukça farklı bir konusu varmış bir film dizi uyarlaması çok ilginç olurmuş :) bataklıktaki kıza ne oluyor sonra hiç başka kadın kalmamış mı dünyada merak ettim okurum ben dee :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Oku mutlaka. Umarım beğenirsin. Fragmana rastladım ama film mi dizi mi bilmiyorum 😅

      Sil
    2. hayran yapımı fragmanlar da oluyor öyle bir şey değilse belki de çekilecektir güzel olur valla sevdim konuyu çünkü :)

      Sil
    3. Yok yok. Tom Holland vardı fragmanda. :) Üç boyutlu görüntüler felan var. :)

      Sil
  6. Bu yazarı bilmiyordum. Alıntılar çok hoş.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Akıcı bir kalemi var yazarın. Tavsiye ederim. :)

      Sil
  7. Ay ama merak ettim ben bu kitabı. Kitap alışverişini de yeni yapmıştım, tüh. >.<
    Konusu çok ilginç ama ''Şans senden yana diilse'' gibi bir yazım hatasını neden düzeltmemişler ki, okurken rahatsız eden hatalar çok oldu mu kitapta?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. On üç yaşındaki doğru düzgün eğitim almamış bir çocuğun dilinden anlatılıyor. Bu nedenle yazım yanlışları var. Normalde çok rahatsız olurum ama beni rahatsız etmedi. Günlük konuşma dilinde yazılmıştı. ☺️

      Sil
  8. Seriye başlayıp başlamama konusunda tereddütlerim vardı uzun bir süredir ama yorumunu okuyunca çok merak ettim kitabı, sanırım ben de bir şans vereceğim :')

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zevk meselesi olduğu için kesin bir şey söyleyemeyeceğim.Umarım benim kadar seversin. Şimdiden keyifli okumalar. :)

      Sil
  9. ''Yoların insanı çabucak bir yere götürmediği hiç görülmedi, küçük.'' söz çok etkileyici geldi. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dimi? Altında dolu dolu bir şeyler var sanki. :)

      Sil
  10. çok güzeeell mişş kitaapp ben bu ay kitap okuyamadım maalsef yazımı da paylaşacağım kısa süredeee

    YanıtlaSil
  11. Gizemli bir hikayeye sahipmiş😎

    YanıtlaSil
  12. Kitap ilgi çekici ama bu sıralar hastalıklarla, virüslerle ilgili hiçbir şey okuyasım yok sanırım=)
    Teşekkürler bu güzel kitap yorumun için...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşadığımız zorlu sürecin yan etkisi. :( Gerçi kitapta virüs dönemini anlatmıyor. Herşey olmuş bitmiş, sonrasında başlıyor kitap. Tabi bunlar baş karakterin bildikleri. Ortaya çıkan sırlar ise sürpriz. 😊 Yorumun için ben teşekkür ederim.

      Sil
  13. ayy bu kitap tam benlikmiş ya. sayende okudum konusunu. daha önce de rastlamışımdır ama okumadım konuyu. okumayı çok isterim bayağı merak ettim :)

    YanıtlaSil
  14. Konusu çok hoşuma gitti kesinlikle bakacağım, eline sağlık yazı için.

    YanıtlaSil
  15. Hiç duymadığım bir kitap ama oldukça ilginç geldi. Okunmaya değer farklı bir tat gibi duruyor. emeğine sağlık

    YanıtlaSil
  16. vaay ya ne güzel bir konu, bilimkurgu fantastik filmlere dizilere çok uygun valla, aklımda olsun, sevdim bunu okurum, saool :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Konusu güzel. Filmi çıkıyor bu sene sanırım. Fragmanını gördüm. 😂

      Sil
  17. Okumakta çok kararsız kaldığım bir kitaptı, şans verebilirim ^^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım okurken benim kadar keyif alırsın. 😊

      Sil
  18. Konusu merak uyandırıcı gerçekten, bir şans verebilirim bu kitaba. İkinci kitap ile ilgili yorumunu da merakla bekleyeceğim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şuan okuyorum. Bu ay içinde gelir yorumu sanırım. :)

      Sil
  19. Çok merak ettim, öneri için teşekkürler güzel anlatmışsınız kitabı:)

    YanıtlaSil

Tasarlamak gerçek bir şeydir; açığa vurulmuş düşler denenmiş demektir.
(İnci - John Steinbeck)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...