18 Ekim 2021 Pazartesi

Yaşam ve Ölüm Üzerine

Hani, Ağaç Ev Sohbetlerinin 110. haftasında sevgi konusunu ele almıştık ve ben yazımın bir bölümünde şu yazıyı paylaşmıştım ya;

''Meseleyi eskilere getirip ''Nerde o eski sevgiler?'' diye bir klişeyi gündeme getirmek istemiyorum ama şunu da sormak istiyorum;

Dedem, askerden geldikten üç gün sonra vefat eden hamile eşinin acısıyla defalarca mezarını kazıp çıkarmaya çalışmış ve sonunda onu zapt edemedikleri için müsaade etmişler. Eşinin cesedinden bir parçayı toprağın içinde gördükten sonra vaz geçmiş ve yaşadığı şehirden kaçıp dokuz yıl geri gelmemiş. Hala özlemle anlatır ve 'Bütün köyde her işte birinciydi' diye yaad eder. Çok sonraları ananem ile evlenmiş.

Şimdi böylesi bir sevgi ile; mesajına hemen cevap verilmediği, istediği koltuk takımını alamadığı, düğünde istediği kadar altın takılmadığı, eşinin, kendisine ve annesine köleleriymişcesine hizmet etmediği için kıyameti koparanların sevgisi kıyaslanabilir mi?

Geçen yıllar bize pek çok kolaylık kazandırdığı gibi, sahip olduğumuz süper güçlerimizden de biraz biraz götürdü. Emek vermek gibi, değer vermek gibi, sabretmek gibi, yoldaş olabilmek gibi, paylaşabilmek gibi...''

 

İşte o dedemi kaybettik. Doksan beş yaşındaydı, hastanedeydi. Yine de beklenmedikti sanki. Murat Menteş bir kitabında aynen şöyle demişti;

''Ecel, beklendiği yere bile davetsiz misafir sıfatıyla gelir.''

O kadar doğru ki! Onca yaşanmışlığa, hastalığa rağmen yine de beklenmedik bir şok yaşatıyor kalanlara. O an her şey karışıyor. Her şey ve herkes koşuşturuyor. Bir telaş... Herkes acele ediyor.
Bense hayatın durmasını istedim. Herkes dursun, her şey sussun. O an pencereden gelen düğün konvoyunun korna sesleri... Benimle alay ediyor. 
Yattığı odaya giriyorum, hüzün çöküyor.
Bastonunu görüyorum sonra; yüreğim tekliyor.
Tepkilerimi kaybettim bir yerlerde sanırım.
Su borusu mu patlamış? Vanayı kapatın.
Ayakkabımın teki mi kaybolmuş? Terlik giyerim.
Sorun değil. Hiçbir şey sorun değil. Her şey değerini ve önemini yitirdi nede olsa. Bir tek güzel anılarla hatırlanıyor olması bir nebze sukut veriyor insana. 99 depremi sonrası babam bir yıl iş bulamadığında gizlice annemin çantasına para koyan biriydi o. Yatalak halde yatarken bile torununun çocuklarıyla balon oynayan biri. Ezberlediği mani ve şiirleri okurdu ara sıra. Abimle şiire olan düşkünlüğümüzün dedemden geldiğini düşünürdüm hep.
Bilgeydi de... Derdi ki;
''Göz odur ki, dağın ardını görmeli,
Akıl odur ki, başa geleceği bilmeli''
Rabbim mekanını cennet eylesin ulu çınar.


Bu yazıyı sevgili Momentosun sesinden dinleyebilirsiniz. Kendisi seslendirmeye değer bulup yazımı taçlandırmış. Kendisine tekrar teşekkür ediyorum. (tık tık)


32 yorum:

  1. Allah rahmet eylesin, ne güzel insanmış. En güzeli de iyi hatırlanmak böyle kendinden sevgiyle söz ettirebilmek.
    Ölüm beklenmedik bile yine de üzüyor geride kalanı. Sanki o kişi bir yerlerde yaşamaya devam ediyor gibi hissediyorsun. Kabullenmek güç.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Amin. Öyleydi. Sevilir ve sayılırdı. Uzakta olsaydı belki hala oralarda diyerek kendimi kandırmaya çalışabilirdim. Ama yanımızdaydı. Her şey onu hatırlatıyor.

      Sil
  2. Ahhh neden bilmiyorum ne sizi ne dedenizi gerçekte tanımıyorum ama okurken gözlerim doldu. Ben henüz çok yakın birini kaybetmedim hayatımda. Kaybettim, dedelerimi ama çok küçükken. Yani henüz ölümü kavrayamamışken, tabii şimdi de kavrayamıyoruz da. Belki de o yüzden birilerinden ölüm haberi okuduğum da hep içimi deli gibi bir korku dolduruyor, duygusallaşıyorum.

    Bu Ağaç Ev Sohbetleri gönderinizi okumuş ve ne güzel insan demiştim, Allah rahmet eylesin. Çok üzüldüm. Umarım şimdi iyi bir yerlerdedir, bir şekilde...

    www.kayipfisilti.com

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu güzel yorumunuz ve güzel düşünceleriniz için çok teşekkür ederim. Uzun yıllar geçse bile ruhumuzda iz bırakıyor. Kaybetmek ve kaybetme korkusu çok büyük oluyor.

      Sil
  3. Allah rahmet eylesin. sizlere sabır versin. ölümün acısı başka oluyor. onu hatırlatan şeyleri görünce içine bir yük biniyor. kalkmıyor her seferinde daha da çoğalıyor. onsuz yaşamaya alışıyorsun bir bakmışsın aylar yıllar geçmiş. ama işte o anlar çok zor. benim de bu sene amcam vefat etti. covide yenildi. bir sürü hastalığı vardı koah kötüeştiydi covid de olunca dayanamadı. ama onlar bahanesi, vadesi doldu tabi. hastaydı engeli de vardı ama hep bir şekilde yaşar o ümidim vardı. aslında son zamanlarında kötü olduğunu biliyordum hastanede yattı günlerce. gidemedim arayamadım 2 hafta finallerim vardı onun hemen ardından vefat haberini aldım. oysa beni çağırırdı gel göreyim ben derdim amca covid var benim yüzümden bulaşırsa bunun yükünü taşıyamam nolur nolmaz derdim araşırdık ama ona başkasından covid geçti :( son zamanlarında aramaya vaktim bile olmadı. çok pişman oldum. ama artık çok geçti. demişsin ya hastalığa rağmen beklenmedik şok diye tam onu yaşadım seni anlıyorum bu yüzden. inanması güç. üstelik insanlar toprağa koymak için acele ediyordu. ertesi gün hemen gömdük. ilk defa cenaze namazına katılmıştım hatta. insan çok tuhaf hissediyor. bir yandan da toprağa koyunca içim soğumaya başladı gibi sanki. ama o acı ve pişmanlık yerli yerinde duruyordu sadece zamanla alışıyorum. ölümden sonra bi süre her şey boş geliyor ama hayat devam ettiği için biz de akışına kapıldık. tuhaf her şey kelimeler yetmiyor ölümü anlatmaya. yaşamak da ölüm de her canlı için var. Allah gidene rahmet kalana sabır versin...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Amin. Gerçekten her şey boş geliyor. Hiçbir şeyin önemi yok gibi. Bir an unutuyorsun ama her sessizlikle birlikte gözleri dalıyor insanın boşluğa. Seninde başın sağ olsun. Zor, zaman unutturmaya gücü yetmese de alıştıyor. Mekanları cennet olsun.

      Sil
  4. Canım, Allah rahmet eylesin, geride kalanlara sabır diliyorum. Öyle güzel ifade etmişsin ki, senin bu yazını müsade edersen, poadcast de seslendirmek isterim. Çok anlamlı bir yazı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tabiki seslendirenilirsin. Alıntı olduğunu belirten yeterli. Çok teşekkür ederim.

      Sil
    2. Teşekkürler, sana yayını yaptıktan sonra linki burdan yazarım.

      Sil
    3. Tekrar rahmetle anıyorum dedeni. Link aşağıda.
      https://open.spotify.com/episode/4U2EmQuPS5mz8BsGEoQyXV

      Sil
    4. Dinledim Poadcasti. Yüreğine sağlık. gözlerim doldu dinlerken. :) Çok güzeldi. Teşekkürler bu güzel seslendirme için. :)

      Sil
    5. Öyle içten, kalbe dokunur yazmışsın ki, bana da o duyguları yaşayarak seslendirmek kaldı. Teşekkür ederim izin verdiğin için. <3

      Sil
  5. Allah (c.c) rahmet eylesin.Başınız sağolsun.

    YanıtlaSil
  6. Allah rahmet eylesin, mekanı cennet olsun İnşaAllah dedenizin. Gerçekten çok doğru bir noktadan giriş yapmışsınız. Hep klasiktir "Ah o eskiler" deriz ama eskiler gibisi yok. O eski samimiyetler, sohbetler ve en önemli ve doğru olanı da sevgiler. İnsanlar artık çok yapaymış gibi duruyor, yani sevgiyi bile basitleştirdiler bence.
    Yazıyı okurken gerçekten de çok etkilendim. Dedeniz gerçekten de güzel bir insanmış. Anneannenizin ne kadar şanslı olduğunu düşündüm bir an :)
    Başarılar dilerim size :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Amin. Sağolun. Çok değerli şeyleri kaybettik farkına bile varmadan. Çok teşekkür ederim .

      Sil
  7. Allah sevgisi kadar versin sabrını, başınız sağ olsun. Her kayıp çok acı oluyor ama bazısı yıkıp geçiyor, dedeler hele de bilge olanları yere ediyor insan hayatında, mekanları cennet olur inş...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Amin. Dediğiniz gibi bazısı yıkıp geçiyor.

      Sil
  8. Başınız sağolsun huzurlu uyusun deden.. insan söyleyecek pek bir şey bulamıyor böyle durumlarda. her şeyin anlamsızlaşması evet ben de yaşadım ve o his arada bir gelip yokluyor insanı. anılar var iyi ki, güzel anılar insanı sonsuzluğa ulaştırır.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sağolun. Gerçekten arada bir yokluyor. Hayat normale dönmeye başladığında kendini suçlu hissediyor insan.

      Sil
  9. Çok Hassasım bu konuda. O yüzden noktasından virgülüne içime işledi yazınız . Kayıp ne demek yaşamayanlar anlayamıyor, bu yüzden de asla suçlayamayız sanırım... Emeğine sağlık. Her şeyin başı Sağlık...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Henüz ben bile anlamlandıramamışken diğerlerine bir şey diyemem. Yaşamadan anlaşılmıyor.

      Sil
  10. bu yazını kaçırmışım, başın saolsun. reels kitap videonu gördüm, ne güzeldi.

    YanıtlaSil
  11. Allah rahmet eylesin, başın sağolsun canım.
    Yazın ve deden hakkında anlattıkların o kadar etkileyici ki, aklımın bir köşesinde hep kalacak sanırım. :)

    YanıtlaSil
  12. Biraz geç gördüm bu yazıyı ama bir ara yoktum:( Allah rahmet eylesin mekanı cennet olsun inşallah 🤲 Okurken yıllar önce vefat eden dedem geldi aklıma ve şimdiki sevgiler gerçekten de yazdığınız gibi maneviyattan uzak şeyler barındırıyor:(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Amin.
      Yıllar geçtikçe kaybettiklerimiz değerlerin paha biçilemez olduğunu çok geç fark ediyoruz.

      Sil
    2. Aynen öyle ,bu arada ben size üye oldum mu bilmiyorum, telefondan takip etme butonu goremedim:(

      Sil
    3. Sayfanın en altında Ana sayfa yazısının altında "Web sürümü görüntüle" yazısına tıklayın. O zaman sağ tarafta takip edenlerin listesi var. Oradan takip edebilirsiniz. :)

      Sil

Tasarlamak gerçek bir şeydir; açığa vurulmuş düşler denenmiş demektir.
(İnci - John Steinbeck)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...