12 Haziran 2022 Pazar

(BCP Mayıs) Beyaz Gemi - Cengiz Aytmatov (Kitap Tanıtım ve Yorum)

BCP (Blogları Canlandırma Projesi) kapsamında bu yıl da etkinliğimize devam ediyoruz. Etkinlik için her ay bir tema belirliyoruz ve o temaya uygun film-dizi-kitap üçlüsünden en az birini izliyor-okuyoruz. Ay sonunda yorumlarımızı yayınlayıp, birbirimizin bloglarını ziyaret ederek trafiği ve aktifliği arttırmayı planlıyoruz. Detaylı bilgi için tıklayın. Etkinliğe katılmak isterseniz yorumlarda belirtin. :) (Etkinliğe katıldıysanız diğer üyelerin yazılarına yorum bırakmayı unutmayın.)

Blogları Canlandırma Projesi kapsamında mayıs ayımızın teması Rus Edebiyatı/Sineması - Spordu. Ayın başında bütün seçeneklerimi değerlendirdim. Okumak ve izlemek istediklerimi belirledim ama bir türlü elim gitmedi hiçbirine. Son olarak Beyaz Gemi de karar kıldım.

Babası ve annesi kendisini daha küçükken dedesine bırakıp giden küçük bir çocuğun, kendinden başka çocuk bulunmayan, orman koruculuğu yapan üç haneli bir yerdeki hayatını okuyoruz.
Dağlarda dolaşıp dedesinin hediye ettiği dürbünle beyaz gemiyi izlemeyi seven bir çocuğun babasının o beyaz gemide çalıştığına olan inancı ve babasına anlatır gibi anlattığı yaşam hikayesini dinliyoruz. Bazen diğer karakterlerin zihnine de misafir oluyoruz. Bu ufak toplulukta kimse minik yavrumuzu ciddiye almasa da dedesi torununu çok seviyor. Kitapta çocuğun dedesi pasif iyiliği temsil ederken, bencil, kaba, saygısız bir başka karakter olan Orozkul ise kötülüğü temsil ediyor. 

Hikaye Kırgızların Buğu Boyunun, beyaz renkli bir Maral (Geyik) Ana dan geldiği efsanesi ve küçük çocuğun bu efsaneye olan heyecanı ve inancı ile ilerliyor. Büyük bir hayal kırıklığı -belki ihanet bile diyebiliriz buna- ve kötülüğe olan isyan ile sona eriyor. 

Finale dair spoiler yediğim için kitap elimde süründü biraz. Ama kitabın dili ve akıcılığı çok güzel. Finalin toz pembe olmayışı beni rahatsız etmedi. Ama yazarımız final ve kitabın karamsarlığı üzerine gelen eleştirilere dair bir kaç sayfalık açıklama yapmış kitabın sonunda. Özellikle şu kısmı alıntılamak istiyorum;

''Bir düşünceye göre sanat, mutluluğu, sevinci, iyimserliği çağırmalıdır. Doğru sanat, insanı derin düşüncelere de sürüklemeli, insanı sarsmalı, insanda acıma duygusu uyandırmalı, kötülüğü protesto etmeli, insanı üzmelidir. Ayrıca hayatın, ayak altına alınan, yok edilen, küçük düşürülen en değerli yönlerini yeni baştan kurmak, korumak ve kurtarmak ve isteğini uyandırmalıdır."

Kitapta kafamı kurcalayan tek şey karakterlerin inanç sistemini bir yere oturtamamamdı. Tam olarak çözemedim. En kısa sürede Mayıs ayı raporunu yayınlayacağım beklemede kalın. :)





18 yorum:

  1. Kitabı Rus edebiyatı içinde düşünmemiştim hiç. :)
    Okuduğum bir kitap sevmiştim. Sonu özellikle iyiydi bence, yazarın bakış açısını sevdim. Kötü şeyleri normalleştirmek yerine eleştirel bakış açısıyla yazması ve sonda bunun bedelini göstermesini etkileyici buldum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de Rus edebiyatı olduğunu bilmiyordum. Araştırırken öğrenmiş oldum. :) Finali ben de beğendim. :)

      Sil
  2. Yazıyı oluşturmak adına çok uğraş vermişsiniz. Tebrikler. Alttaki alıntılar da çok iyiydi. Benim de okumak istediğim bir eser bu. Teşekkürler...

    YanıtlaSil
  3. hemencecik yayınladın zaten mayıs raporunu :) beyaz gemi, ne güzel anlatmışsın, okudum ama unutmuşum, sadece güzel diye hatırlıyorum :) aymatov un cemile si çokzeeeel :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğenmene sevindim. Aytmatov okumaya devam edeceğim. :) ben yazımı geciktirdiğim için ayın raporu daha fazla gecikmesin diye hemen yayınladım. :)

      Sil
  4. Okuma listemde geçenlerde almıştım, yorum da iyi gitti valla denk geldi. :)

    YanıtlaSil
  5. Bu kitabın bende yeri ayrı. Yazardan okuduğum ilk kitap sayılır. Daha sonra çoğu kitabını okudum. Öğrencilerimle beraber okuyup yorumlamıştık. İlçemizde yapılan bir yarışma için kitaba çalışmıştık. Bana o günleri hatırlatıyor.

    Kitaptaki çocuğa çok üzülmüştüm. Evet, gerçek hayat tozpembe değil ama keşke kitap biraz daha iyimser olsaydı. Bu şekliyle insanın içini çok acıtıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel bir kitap seçmişsiniz çalışma için. Okur olarak mutlu sonları seviyoruz ama bu kitap için olası senaryoları değerlendirdiğimde farklı bir son -mutlu da olsa- kitabın etkileyiciliği sarsardı diye düşünüyorum. :)

      Sil
  6. ben bu kitabı okumak istiyordum ama unutmuşum hatırlamış oldum bence de her zaman mutlu hikayeler mutlu sonlar yazmak gerekmiyor eleştirel ve düşündürücü olmak da önemli :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mutlu sonları seviyoruz ama bazen mask diyarından uyanmak için gerçekçi ya da dramatik finallere de ihtiyaç var. :)

      Sil
  7. Aytmatov'un beni çeken çok şiirsel gelen bir yanı var. Kütüphanemde oluşturmaya çalıştığım serilerini alıp getirmeyen arkadaşlarıma selam olsun :')

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) Geri gelmeyen kitap kalpteki yaradır. 😂

      Sil
  8. Külliyatını okumak istediğim ama bir kitabını bile bitiremediğim bir yazar. Beyaz Gemi'yi mutsuz sonuna rağmen severim belki de :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevmeyenler olmuş ama finali böyle dramatik olmasaydı bu kadar etkileyici olmazdı sanırım. Umarım seversin. :)

      Sil

Tasarlamak gerçek bir şeydir; açığa vurulmuş düşler denenmiş demektir.
(İnci - John Steinbeck)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...