5 Mart 2022 Cumartesi

Ağaç Ev Sohbetleri 132

 Ağaç Ev sohbetlerimiz devam ediyor. Haftanın konusu sevgili Manxcat'ten geldi.

"Sevdiğiniz bir ya da birkaç atasözünü ve neden o sözü sevdiğinizi paylaşır mısınız? Aklınıza gelirse bir de ilgili anı patlatırsanız tadından yenmez :D"

Konuyu çok sevdim. Ailemizde çok fazla kendimize uyarladığımız deyim ve atasözleri var diye düşünüyordum. Ama pek aklıma gelmedi şuan. :) Aslında annemin, dedemin, ananemin kullandığı farklı deyim ve atasözlerini not aldığımız bir defter var. Ama bulup çıkarmaya üşendim. Şimdilik aklıma gelen bir kaç tanesini yazmakla yetineceğim.

İrehmetlik Zöhre Gibi; Hesap sormaya hazır bir vaziyette bulunmak. Sanırım eskiden memlekette yaşayan Zühre isimli birine atıfta bulunuluyor. İşler ciddileştiğinden elini beline koyar, hesap sormaya hazır bir şekilde beklermiş.

Muhtarı çağırayım mı?; Yemekler yenip, muhabbetler edilmiş, sıra sofrayı toplamaya geldiğinde kimsenin harekete geçmeye niyet etmediği durumlar için kullanıyoruz. Siz oturun da muhtar gelsin toplasın anlamında. Nereden çıktığına dair bir fikrim yok. 

Ben gittim ki, dövüş az kalmıştı; Olayın sonuna yetişmek. Yine memleketten bir teyzemizin köyde çıkan kavgaya şahitlik etmesi için çağırıldığında, hakime verdiği cevap. (Ben gittim ki dööş az galmıştı hakim bey.)

İğnem başımda; Hazır olmak. Dört ay önce vefat eden dedem çok söylerdi. Bize de ondan kaldı. ''Terziye sormuşlar hazır mısın diye. İğnem başımda demiş.''

Irgalanmış Kız; annemin başarılı ve zeki bulduğu kişilere söylediği söz. Mesela Harry Potter izlerken Hermione için çok sık kullanıyor. :)

Bıngıllarımda hissediyorum; bu terimi yeni yeni kullanıyoruz. Geçen yaz yeğenlerimle Pokemon Dedektifi Pikachu filmini izlemiştik. Özellikle erkek yeğenim pikachunun kullandığı bu sözü çok sevdi. Ona göre bıngıllar pikachunun yanaklarındaki kırmızı noktalarmış. :)  Gerçekten emin olduğumuz bir konu hakkında konuşurken kullanılıyor bizde.

14 yorum:

  1. Süpermiş hepsi :))) "İrehmetlik" "rahmetli" demek ki acaba? Favorim "Muhtarı çağırayım mı?" oldu :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet rahmetli anlamında kullanılıyor. Orijinal şekliyle yazmak istedim. :)

      Sil
  2. İnanır mısın, yazıyı yazmaya başladığımda aklıma hiçbir orijinal atasözü gelmedi nedense. Bende ailemize uyarladıklarımızı yazayım dedim. :)

    YanıtlaSil
  3. yaaaa allam kahkaha attım daha zöhrede, acaip komik ve tatlı bunlar, hepsini not alcam, kullancam, çok sevdim, tatliş aile sizinkiii, komikliği gülmeyi seven aile demekki :) bıngıl ve muhtar, bayıldııım :) ağaç evin en güzel yazısı bu olduu :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğenmene sevindim. Konuyu okuyunca gerçek atasözlerinden çok aile içinde kullandıklarımız geldi aklıma. 😂

      Sil
  4. Çok orijinal sözler, okurken ben de güldüm. Şimdi aklıma geldi, eşimin ailesinde sık kullandıkları bir söz de "Necdet Beyin tavuğu gibi". Tavuk geri geri gidermiş, şaşkın, yolundan sapmış kişiler için söylenirmiş genellikle:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ailecek bizim için önem arz eden olaylar sırasında söylenen sözleri mimleyip sonrasında hem olayı hem verilen tepkiyi hatırlatmak babında kullanmayı seviyoruz. ''Necdet Beyin tavuğu gibi'' de çok güzelmiş. :)

      Sil
  5. Yaaa çok orjinaller bayıldım. :)
    "Muhtarı çağırayım mı?" yı bende sıklıkla kullanmak istiyorum bundan sonra. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğenmenize sevindim. Keyifle kullanın. :)

      Sil
  6. Hepsi çok komik ve orjinal :)
    Her ailede kendine has ve aile dışındakilerin duyduğunda Fransız kalacağı deyimler olması çok eğlenceli:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle katılıyorum. Aile arasındaki espriler daha sevimli kılıyor meseleyi. :)

      Sil
  7. Hepsini ilk kez duydum. Hangi şehrin sözleri bunlar?

    Ben Adanalıyım. Burada da çok güzel, çok komik, bazen küfürlü atasözlerimiz var. Özellikle rahmetli teyzem çok bilirdi bunları. Her duruma bir söz uydurur söylerdi. Keşke ben de zamanında onun sözlerini not alsaydım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Karadenizli sayılırım ama bu yazdıklarım aileye özel sayılır. Mesela vakti zamanında yaşanan bir olayı anlattıklarında hoşumuza giden bir final cümlelerini benimseyip kullanıyoruz. O nedenle yaygın olduğunu sanmıyorum bu sözlerin. :)Büyüklerimizin kıymetini ve tecrübelerinin değerini maalesef ki bilemiyoruz hakkıyla. :)

      Sil
  8. Çünkü klasik atasözü değiller. Ailecek kullandığımız, uyarladığımız sözler. :)

    YanıtlaSil

Tasarlamak gerçek bir şeydir; açığa vurulmuş düşler denenmiş demektir.
(İnci - John Steinbeck)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...